Goochelaar.nl
Interessant? Deel dit:
Beurs goochelaar rai

Ben jij succesvol op de beursvloer?

    Sommige ondernemers denken dat beurzen niet meer effectief zijn…maar is dat daadwerkelijk zo?

    Veel bedrijven spenderen duizenden euro’s aan een beursdeelname maar tijdens een beurs blijken ze niet zo succesvol te zijn als ze hadden gehoopt. De ROI (Return on Investment) wordt niet of nauwelijks behaald wat natuurlijk ontzettend jammer is.

    De kosten van een stand bedragen nogal wat tegenwoordig en uit mijn eigen ervaring weet ik dat er veel geld gemoeid gaat met een mooie stand. Zelf word ik veel gevraagd om tijdens beurzen op een stand op te treden en de ene stand is nog mooier dan de ander. Als ik bedragen roep tussen € 10.000 en € 200.000,= is er niets gelogen. Kosten nog moeite worden gespaard om tijdens de beurs goed voor de dag te komen.

    Maar aan een mooie stand alleen heb je niet zoveel, daar alleen ligt niet de effectiviteit van de beursdeelname. Sommige bedrijven proberen, naast de uitstraling van de stand, de bezoekers te paaien met de welbekende giveaways omdat ze nog de illusie hebben dat je alleen hiermee meer bezoekers trekt en daarna dan sales kunt genereren…

    Er zal in sommige gevallen wel een kern van waarheid inzitten, echter trek je hiermee ook bezoekers aan die juist alleen maar voor de giveaways komen en totaal geen potentiële kopers zijn.

    Dus een mooie stand plus een prachtige giveaway is in mijn optiek ook niet de beste formule voor een succesvolle beurs, tenslotte zijn er meerdere stands die ditzelfde trucje uithalen.

    Mijn bevinding tijdens mijn optredens is dat het ‘uitblijven van bezoekers’ vaak te wijten is aan de non-actieve houding van de medewerkers in de stand en de onduidelijke targets die zij zullen moeten behalen. Dit zijn namelijk juist ook enorm belangrijke factoren, ik denk zelfs nog belangrijker dan de uitstraling van de stand. Ook de follow-up is geen onbelangrijke factor in dit beursgeheel.

    Bij een pro-actieve houding van de medewerkers zal er meer reuring in de stand zijn, stralen de medewerkers enthousiasme uit en als er ook nog een target “opgelegd” wordt zullen de medewerkers nog harder hun best doen om van de beursaanwezigheid met elkaar een succes te maken. Er is actie….dus reactie….

    Veel bedrijven willen niet té amicaal overkomen, waardoor zij eerder in een terughoudende rol zullen duiken. Maar waarom sta je dan op een beurs? Soms stel ik die vraag aan mensen op een minimaal bezochte stand. Het antwoord wat ik vaak krijg is: “we staan hier voor de naamsbekendheid en voor onze vaste klanten”…Uiteraard snap ik dat een beurs ook netwerken is en het leuk is om je bestaande klanten in je stand te begroeten. Maar wil je dan geen nieuwe klanten? Als ik die als volgende vraag stel is het antwoord meestal: “Ja, natuurlijk willen we dat…”

    Volgens mij zou je jezelf als bedrijf juist overtreffend moeten laten zien als je beslist om deel te nemen aan een beurs. Je bedrijf onderscheiden van de rest! En laat de bezoekers daar deelgenoot van zijn! Laat de bezoekers weten dat je er bent, benader ze actief, geef ze het gevoel dat ze welkom zijn, zorg dat ze je niet snel meer zullen vergeten.

    Tijdens mijn optredens op een stand probeer ik altijd zo veel mogelijk leads voor de opdrachtgever binnen te “harken”.

    Afgelopen week bijvoorbeeld, stond ik op een meerdaagse beurs in Londen. In één uur tijd, sprak ik ongeveer 35 a 40 voorbijgangers 1 op 1 aan. Ik gebruik daarbij verschillende “filtertechnieken”, waarbij ik potentiële klanten goed kan onderscheiden van non-potentiële klanten. Zodra ik het gevoel heb dat er een interessante opdrachtgever bij zit, stuur ik deze persoon door naar één van de medewerkers op de stand, die vervolgens actief aan de slag kunnen met deze persoon en een demo of meer informatie kunnen verschaffen. En wat denk je? Binnen 1 uur tijd hadden ze direct 2 leads. Sterker nog, na een dag hadden ze diverse orders binnen.

    Maar waarom?

    Omdat de medewerkers een pro-actieve houding hadden en omdat ze een ‘kenner’ hadden ingehuurd, die weet hoe hij bezoekers aan moet spreken en moet filteren. Dit in tegenstelling tot de bedrijven die in hetzelfde gangpad stonden, waarbij medewerkers met hun handen in hun zakken stonden of op een stoel zaten een broodje te eten…. met als resultaat een lege stand en in mijn visie eigenlijk veel geld verspild.

    Wat werkt er volgens mij dan wel tijdens beurzen?

    Een pro-actieve houding en aandacht vragen bij beursbezoekers door ze op de juiste manier aan te spreken met open vragen. Belangrijk is dat je de beurs-medewerkers een duidelijke doelstelling geeft en ze leert hoe ze actief kunnen zijn, eventueel met de hulp van een beurs goochelaar die als doel heeft zijn gage binnen een dag dubbel en dwars terug te verdienen.

    Hij zorgt dat de juiste personen bij de juiste medewerkers terecht komen en daarnaast zorgt hij voor het enthousiasme bij de beurs-medewerkers, omdat ze zien dat het werkt.

    Wat kan ik voor je betekenen bij een eerstvolgende beurs?

    1. Leads verzamelen voor je bedrijf om ROI te behalen.
    2. Bezoekers aanspreken en naar de stand lokken.
    3. Bezoekers en vaste klanten vermaken.
    4. Prijzen uitreiken.
    5. Nieuwe producten promoten.
    6. Visitekaartjes verzamelen.
    7. Giveaways op een unieke manier weggeven.
    8. Mijn kleding aanpassen, het lijkt alsof ik een werknemer ben.
    9. Mijn goocheltrucs aanpassen met een boodschap.
    10. Personeel enthousiasmeren.

    Wil jij van je volgende beursdeelname een groot succes maken?

    Bel gerust; 023-5444297 of ga naar https://www.goochelaar.nl/beurs-goochelaar

    About the Author Robin Matrix

    Robin Matrix is eigenaar van goochelaar.nl en is één van de meest geboekte goochelaars / zakkenrollers van Nederland. Spontaniteit, betrouwbaarheid, representativiteit is waar goochelaar Robin Matrix voor staat. Neem gerust contact op met Robin als je vragen hebt of als je hem wilt inhuren voor een event!

    follow me on:

    Leave a Comment: