In de dagen na Oud en Nieuw, vaak twee á drie dagen later als iedereen weer wat hersteld is van een zware nacht, worden tal van nieuwjaarsborrels gehouden. Bij deze borrels kunnen allerlei soorten mensen bij elkaar komen die op één of andere manier aan elkaar verwant zijn. Een nieuwjaarsborrel kan bijvoorbeeld plaatsvinden met collega’s, met vrienden, met kennissen, met het voetbalteam; noem het maar op. Voordat echter geproost en gedronken kan worden op een nieuw jaar vol kansen en mogelijkheden, moet er eerst een initiator en organisator opstaan, iemand die de boel wil regelen om er een gezellige borrel van te maken. Als jij die persoon bent, dan hebben wij enkele adviezen en tips voor je. Deze vind je hieronder.
Locatie
De simpelste manier om een nieuwjaarsborrel te organiseren, is natuurlijk met een groepje af te spreken en gezamenlijk de kroeg in te duiken. Ook daar is immers drank, muziek en plek zat om bij te praten, toch? Natuurlijk klopt dat, maar erg ambitieus en origineel is dit niet. Veel specialer is het om bij een nieuwjaarsborrel de gasten in een eigen ruimte te ontvangen, die afgesloten is voor ander publiek. Dit kan bij je thuis zijn, maar ook in een sportkantine, het buurthuis of een speciaal afgehuurde kroeg. Wees er op alert dat zowel een te grote als te kleine ruimte belemmerend voor de sfeer werkt; de zaal moet precies aangepast zijn op het aantal mensen, zodat het niet te krap is, maar er ook niet te veel lege, ongezellige plekken zijn.
Aankleding, muziek en catering
Zorg er in ieder geval voor dat de zaal feestelijk is aangekleed. Denk hierbij aan sfeerverlichting, kaarsjes en tafelkleden. Hou er bij de inrichting ook rekening mee dat er genoeg zitplaatsen zijn; niets is zo vervelend voor gasten als de hele avond noodgedwongen te moeten staan met vermoeide benen. Dat neemt niet weg dat er ook gedanst mag worden bij een kerstborrel. Er wordt immers iets gevierd en wel het nieuwe jaar! De muziek die hier onmisbaar voor is, moet dus goed geregeld worden. En de hapjes en drankjes natuurlijk ook. Dit laatste kun je laten regelen door een cateringbedrijf, maar als je een goede frituur hebt en een lange tafel waarop je snackjes, slaatjes en (borrel)nootjes op kwijt kunt, moet het ook prima zonder hulp lukken.
Uitnodigingen
Als de locatie en het tijdstip bekend zijn en je weet wie er welkom zijn, maar nog voor de aankleding en dergelijke, kunnen de uitnodigingen de deur uit. Dit kan via een leuke mail, maar ook via de ouderwetse brief. Dat maakt allemaal niet zoveel uit. Wat wel belangrijk is, is dat je de uitnodigingen op tijd verstuurd. Zo kunnen mensen er rekening mee houden dat jij een nieuwjaarsborrel organiseert en zullen ze op die datum niet anders plannen.
Activiteiten
Gezellig kletsen met vrienden, kennissen of collega’s en genieten wat eten en drinken is op zich natuurlijk al heel fijn, maar om jouw kerstborrel helemaal af te maken, kun je ook nog voor wat entertainment zorgen. Dit kan door een spel te spelen, maar ook door een professionele performer in te huren. Op deze site vind je meerdere supergetalenteerde goochelaars die jouw kerstborrel een magisch tintje kunnen geven en het daarmee onvergetelijk maken!